2015-01-21 - Rekordökning för Inets webbhandel



Försäljningen tog ett rejält skutt under årets andra del och julhandeln slutade med rekord för Inets webbhandel, upp 25 procent jämfört med föregående år.

– Förra året gjorde vi det enklare och snabbare att checka ut från webbutiken vilket kunderna gillar. Sedan var det många lediga mellandagar över julhelgen som vi kunde driva kampanj vilket jag tror gynnade oss, säger Erik Wickman, vd för Inet.


Datorhandlaren Inet fortsätter att växa. Webbförsäljningen ökade mest och under årets slutspurt stack försäljningen iväg, en uppgång med hela 25 procent jämfört med föregående år.

– Det senaste året har vi lagt mycket kraft på att korta ledtiderna i webbutiken, nu går det snabbare att handla och checka ut vilket ökar avslutsfrekvensen. Men decemberhandeln slutar inte på julafton, det var många som tog ledigt mellan helgerna och vi kunde leverera varor alla mellandagar vilket absolut var en orsak till vår starka säljspurt.

Bland de produkter som såldes mest fanns det en liten överraskning.

– Gamingtillbehör såsom headsets, tangentbord och möss sålde bra vilket var väntat. Men en lite oväntad storsäljare var bildskärmar där gamingskärmen Acer Predator sålde bäst. Många spelentusiaster väljer att köra flera skärmar samtidigt vilket ökar spelupplevelsen. Även aktivitetsband såsom Fitbit och Jawbone sålde bra.

Helåret 2014 för både butik och webb slutade totalt sett på stabila 5,6 procents uppgång. Men det kommande året utlovas stora förändringar.

– Vi är i startgroparna att etablera två helt nya butiker i Stockholmsområdet. Att finnas närvarande med en fysisk butik kommer att öka vår försäljning, dessutom är etableringarna starka drivkrafter för vår nätbutik. Målet för 2015 är att växa med 15 procent, säger Erik Wickman, vd för Inet.

Ladda hem pressmeddelandet här: PDF | Word