Rage 2 - Fantasifull öppen värld

Avalanche och IDs samarbete är snart i hamn

Sedan det avtäcktes på E3 förra året har Rage 2 varit ett spel på mångas läppar. Kombinationen av DOOMs gameplay med de öppna världarna från Just Cause bör få det att vattnas i munnen på många spelare. Bakom utvecklingen står nämligen legendariska ID-Software och svenskbekantingarna Avalanche, som har en del kunskap om postapokalyps från deras senaste spel Mad Max.

Just Mad Max fick en hel del plus i kanten för bilstriderna, något de verkar ta med sig in i Rage 2. I trailers har vi fått se spelaren slåss mot konvojer av dödsmaskiner och plocka isär del efter del, gärna med en välplacerad missil. Bilarna är inte bara transportmedlen de var i Rage 1, de två delarna av spelet jobbar i samklang och bidrar till variationen och underhållningen spelet siktar på att leverera.

Välj själv hur du spelar

Frågan är om det inte är striderna till fots som ser mest lovande ut. Förutom de slagkraftiga vapnen har du en hel del extra förmågor att tillgå. Att hoppa upp och slå ner i marken har vi sett tidigare, inte för att det blir mindre tillfredsställande för det. Mer intressant är tryckvågen du på jedimanér skickar ut från handflatan, antingen för att flänga iväg fiender eller skjuta upp sig själv flera meter i luften. Arsenalen fylls sedan ut av fantasifulla vapen där gravitationspistolen tar huvudrollen. Spreja automateld in i fiender för att ladda upp dem, för att sedan skicka iväg dem i valfri riktning. Tänk vajern från Just Cause, fast en kulspruta istället.

Hitta vapen i ödemarken

Något som utvecklarna trycker extra hårt på är att utforskande ska belönas. Ett sätt man lever upp till den devisen är hur man helt släpper lös spelaren relativt snabbt och låter hen gå i princip var de vill. I vildmarken kan de sedan upptäcka alla de galna vapnen som Rage 2 bjuder på i vilken ordning de vill. För ett spel med IDs gameplay är det här ett tvärt kast från DOOMs linjära nivåer, som dock visar sina ansikten i spelets grottor. Att leverera det bästa av två världar har varit Rage 2s mål från första början, och ser man till vad de levererar är chanserna mycket goda att de lyckas leva upp till detta.

Ett spel som vill synas

Stilen har också tagit ett rejält kliv mot det absurda i Rage 2. Att huvudfärgen är neonrosa är inte något sammanträffande. Det är nästan så att man börjat röra sig mot Borderlands på den här fronten, med referenser och putslustig humor i kombination med övervåld. Det får definitivt spelet att sticka ut från mängden och undvika den lite brundaskiga känslan som föregångaren hade, men risken finns att de går lite överstyr här. Självklart så hoppas vi att man lyckas ro hem det hela och att skämten träffar lika hårt som spelets dunkande hagelbrakare.

Är du sugen på lite kreativt våld så kan du förhandsboka spelet här på Inet.
Releasedatum är 14/5, så passa på att ta hem bonusarna medan du kan.