SweClockers på besök – Del 3

Intervju med vår VD Erik Wickman

I den sista delen av SweClockers reportage från vårt huvudkontor i Göteborg sätter de sig ned med vår VD - Erik Wickman.

Här får vi bland annat ta del av historien bakom pingvinstången - något som har blivit lite av ett kännetecken för oss på Inet.

Det hela började med att Erik hade en kontakt på godistillverkaren Toms på den tiden. Tillsammans bestämde de sig för att ta fram godispåsar till våra kunder. Påsarna var tänkta som plåster på såren efter eventuella tekniska problem och reparationsärenden.

Det här skulle dock visa sig vara en inte alltför uppskattad plan, och godispåsarna blev liggande. För att bli av med dessa så lade vi till dem i utgående ordrar. Denna lilla gest skulle få stort genomslag. Stort nog för att vi skulle börja fundera på att alltid lägga till en godisbit i alla våra försändelser. Därav den nu ikoniska pingvinsstången, som alla kunder på Inet nu kan se fram emot.

Dr Inets uppkomst

Vi fick träffa doktorn för första gången med gamla Inet Data. Det var i en reklamfilm från 90-talet, den första någonsin med en animerad figur faktiskt, som han såg dagens ljus. Sedan dess har han tagit många skepnader innan vi fastställde hans nuvarande design.

Under vissa perioder har han faktiskt hängt löst. Men efter att vi språkat med diverse analytiker och rådgivare kom vi fram till att det är viktigt med en tydlig igenkänningsfaktor. För oss har doktorn alltid funnits där och det blev naturligt att välja honom som vår logotyp och maskot.

Efter det beslutet har vi använt honom i stora delar av det material vi skapar, och han är nu en självklar del av Inet.

Relationen till SweClockers

Enligt Erik var det runt året 2004 som det hela började. Vi på Inet märkte att det hölls en hel del diskussioner på forumen på SweClockers. Dels om de produkter vi sålde, och dels om Inet självt.

Datorentusiasten har alltid varit vår huvudsakliga kund här på Inet. Den kräsna datorkännaren som bygger sina egna datorer och guidar bekanta till just den rätta produkten som passar det givna behovet.

Vi sträckte ut en hand och SweClockers grabbade tag. Resten är, som man säger, historia.

Under intervjun drar Erik också igenom många av de toppar och dalar vi varit med om under våra 20 år på marknaden. Så är du intresserad av lite Inet-historia är det här videon för dig.