Inet Årets E-handlare 2020

Pricerunner belönar oss för nionde gången i följd!

Inet har ett tydligt utsatt mål: att alltid ge kunderna en så bra upplevelse som det bara går. Den hemliga kryddan är de kunniga och lyhörda medarbetarna, tillsammans med riktigt grymma villkor för alla. Detta har återigen gett resultat, den här gången i form av det nionde priset för Årets e-handlare på rad från välkända prisjämförelsesajten Pricerunner. Priset Inet tog hem var inom kategorin Datorprodukter. Tävlingen avgörs av två faktorer. Dels handlar det om kundernas egna omdömen, där de får rösta på de företag de gillar bäst inom de olika kategorierna. Samt egna anonyma undersökningar som Pricerunner driver på egen hand.

– Vi på Inet är fantastiskt tacksamma och glada att ta hem priset för året e-handlare. Det har varit ett år med en hel del spännande förändringar, inte minst vår nya satsning Kundklubben - som fått stort genomslag bland våra kunder. Det känns extra trevligt att priset visar att vi levererat en utmärkt kundupplevelse oavsett om det handlat om en vanlig kund eller en mystery shopper, säger Erik Wickman, vd på Inet.

Inet har under 2020 invigt en ny butik på Sveavägen i Stockholm, samt startat den nya satsningen Kundklubben. Genom denna kan kunder skapa egna användare på hemsidan för att sedan skriva recensioner på släppta produkter och sätta tempen på kommande produkter genom att hajpa dem.

Så avgörs tävlingen

Det är artonde året i följd som Pricerunner håller den här tävlingen som avgörs av både användare och mystery shoppers. Avgörande är det sammanlagda betyget som de två grupperna delar ut. För kunderna handlar det dels om att rösta på det företag man tycker förtjänar priset mest inom en given kategori. De omdömen som getts till företaget på sajten under året tas också med i beräkningarna.

Den tredje delen av processen är mystery shoppers, som avgör hur kundupplevelsen står sig mot konkurrensen. En mystery shopper är en anomnym person som besöker någon av butikerna, eller ringer upp kundservice, med syftet att utvärdera kundupplevelsen i en så neutral miljö som möjligt. Det är en liknande process som används vid utdelningen av priset för Suverän Service.

De viktigaste aspekterna som vägs in vid dessa undersökningar är: vilka leveransalternativ erbjuds och finns det ett miljötänk bakom dessa, leveranstider, hur smidigt och enkelt det är att komma i kontakt med butiken. Priser spelar också en stor roll i urvalsprocessen. För Inets del var den smidiga hemsidan ett stort plus och en bidragande orsak till vinsten.

Inets VD Erik Wickman kommenterar:

– Kunden står alltid i centrum för oss på Inet, oavsett vad det handlar om. Varenda del av företaget jobbar med detta i bakhuvudet. Att belönas med den här utmärkelsen är förstås något vi firar, men det fungerar främst som en motivation att fortsätta utmana oss själva att aldrig sitta nöjda. Samtidigt ser vi årets pris som ett kvitto på att vi som organisation har gjort ett riktigt bra jobb!
Som vanligt firar hela personalen vinsten tillsammans med tårta. Idag kan de verkligen känna sig lite extra stolta över sitt arbete!

Pricerunners motivering till utmärkelsen

– Med en hemsida som är tydligt kategoriserad och smidig att navigera på är det lätt att klicka hem en beställning. Informationen kring både produkter och köp är tillfredsställande. Vid frågor går det fort att komma i kontakt med kundservice, som ger ett trevligt och hjälpsamt bemötande. Det i kombination med snabb leverans, som även bjuder på en liten överraskning, gör att Inet tar hem segern i kategorin Datorprodukter.

Klicka här för att ladda ner pressmeddelandet: