2021-01-29

HP Reverb G2

VR-headset med högupplösta skärmar

Den andra generationen HP Reverb bjuder på en av marknadens absolut bästa hårdvaruspecifikationer när det kommer till både bild och ljud, men är fortfarande ett trådbundet Windows Mixed Reality-headset med inside-out-spårning.
Så frågan är – hur bra är det och vem passar det bäst?

Det stora dragplåstret med Reverb G2 är dess skärmar. Framför varje öga sitter en högkvalitativ LCD-panel med RGB-subpixlar, vilka uppdateras i 90 Hz och har 2 160 x 2 160 pixlar styck. De knivskarpa panelerna ackompanjeras av optik utvecklat tillsammans med Valve, vilka tillsammans ger oss en av VR-marknadens absolut bästa visuella upplevelser.

Vi bjuds på stora sweet spots, områden i optiken som ger full skärpa mot panelen, och i princip obefintlig screen door-effect, att man uppfattar ett rutnät på skärmen. Det är rent av en fröjd att använda de här skärmarna och det är enklare än någonsin att både läsa och uppfatta detaljer i VR-världarna, utöver att det också är skarpare med den högre upplösningen.

Även ljudet är utvecklat tillsammans med Valve, och tycks vara samma suveräna lösning som används på Index, i annan tappning. Med andra ord får vi förmonterade, vinklingsbara högtalare som sätts precis utanför öronen. Dessa ger ett detaljrikt och inlevelsefullt ljud utan att helt skärma bort omvärlden, vilket är att föredra mot omslutande hörlurar.

Men där Reverb G2 inte inställer sig i det absoluta toppskiktet är i spårningen. Det här är ett andra generationens Windows Mixed Reality-headset och har klara förbättringar mot den första generationen, men är ännu inte i toppklass. Särskilt ställt mot Steam VR med separata sensorer blottas begränsningar i Microsofts teknik.

I snabba spel som kräver hög precision och i spel där man ofta använder kontrollerna i positioner långt från headsetet begränsas vi av de fyra kamerornas synfält, vilket kan ge inkonsekvent spårning när kontrollerna befinner sig i udda positioner. I mer stillsamma spel där man primärt använder kontrollerna framför headsetet fungerar det dock som väntat och för de allra flesta kommer det här vara mer än bra nog för en underhållande VR-upplevelse. För det är inte en dålig upplevelse, det är en fullt godkänd sådan. Spårningen motsvarar bara inte hur bra den visuella och audiovisuella upplevelsen är.

Om du redan har Steam VR-fyrar och exempelvis Knuckle-kontroller kan du dock synkronisera ditt Reverb G2 med dem. Detta kräver dock manuell kalibrering och då är det endast kontrollerna som spåras av fyrarna, huvudrörelserna kommer fortsatt spåras av de inbyggda kamerorna.

Sammanfattningsvis får vi alltså suverän bild- och ljudmässig inlevelse med Reverb G2, men spårningen är begränsande. Av den anledningen rekommenderar vi headsetet primärt till dig som först och främst planerar att använda det för VR-upplevelser där handkontrollernas spårning inte är det primära, utan där bild och ljud är det viktigaste.

Ett användningsområde det passar suveränt för är exempelvis simulatorer, där ändå inte handkontrollerna används. Då kan vi fokusera helt på vad G2 gör bäst – att ge oss förträfflig detaljrikedom och skärpa.

Se videon för våra fulla intryck av G2 och läs sedan mer via länken nedan.