Inet Datorskola - Virtual reality

Till Inet GamingSe alla datorskolor


I denna guide kommer vi beskriva VR som stort och sedan fördjupa oss lite mer i den sorts VR som rör PC-gaming och konsolgaming. Vi kommer också gå igenom vad för slags hårdvara man behöver för att börja använda VR-headsets.


Vad är VR?

VR står för Virtual Reality, virtuell verklighet, och är konceptuellt strävan efter att förena vår verklighet med en digital värld. I praktiken innebär det att man omsluter sig i av en digital värld genom diverse verktyg, främst VR-headsets, för att lura sig själv till att tro att man är på en annan, digital, plats. VR-headsets har utvecklats oerhört snabbt de senaste åren och vi finner nu flera kraftfulla modeller som på ett effektivt sätt lurar våra sinnen.

Ett VR-headset är en slags hjälm man bär, där två skärmar sitter väldigt nära ögonen. På dessa skärmar delas en bild upp och mellan skärmarna och ögonen sitter linser – dessa linser skapar vad som kallas stereoskopisk 3D, vilket i praktiken innebär att dina ögon luras till att tro att du inte kollar på en skärm utan att du som i verkligheten tittar på objekt i en tredimensionell värld. Headseten skärmar bort allt ljus, vilket får dig att endast kunna fokusera på vad som syns på skärmarna.

Det häftiga med VR-Headsets är inte bara att du omsluts av en virtuell värld som målas upp på skärmarna, utan att headsetet också reagerar på dina huvudrörelser. Olika tekniker används i olika headset, men grundprincipen är densamma – du kan titta åt valfritt håll i en virtuell värld genom att vända huvudet åt det hållet.

Utöver headsets finns också diverse andra tillbehör som är skapta att spela ytterligare spratt på dina sinnen. Bland dessa tillbehör inkluderas handkontroller, där kameror, vilka vi kommer in på mer senare, känner av vart i den virtuella världen kontrollerna, och då dina händer, befinner sig. Det kommer ständigt fler och nya tillbehör, alla med samma mål – att lura din kropp och dina sinnen till att tro att du vidrör saker och påverkar en virtuell värld.

VR-headsets har funnits i årtionden, men det är först nu skärmar med tillräckligt hög upplösning och uppdateringsfrekvens för att motverka att illusionen bryts och att illamående undviks blivit tillgängliga.

VR-headsets kan användas till många olika ändamål, där gaming och film är de två främsta former av media man ser på marknaden just nu. Allt material man vill se i VR behöver vara anpassat för formatet.

MSI VR ONE 6RE VR-ryggsäck gör VR-upplevelsen helt sladdfri.


VR till PC

Då PC är erbjuder de kraftfullaste konsumentsystemen bland alla slags enheter är det där man återfinner de mest avancerade VR-headseten. De två stora, vilka båda är lanserade, är HTC Vive och Oculus Rift. De erbjuder just nu de mest högupplösta skärmarna och den bästa spårningen på marknaden, där precisionen hos båda är ypperlig. Båda headseten har en upplösning på 2160x1200, och OLED-paneler med 90 Hz uppdateringsfrekvens. Headseten kopplas in i en dator via HDMI/DP för bild och USB-kablar för ström.

Då headseten använder två högupplösta skärmar samtidigt är påfrestningen på hårdvaran, och särskilt grafikkortet, påtaglig. För att få bästa flyt med de högsta av inställningar krävs riktigt kraftfulla system, men man behöver inte dräpa spargrisen för att få en bra VR-upplevelse – datorer märkta med VR-ready har ett garanterat stöd tekniken och stöd för en mängd speltitlar. Givetvis kan inte ett billigare system konkurrera när det kommer till ögongodis och bilder per sekund, men spelglädjen återfinns och tekniken kommer till sin rätt. Minimumspecifikationerna för att garanterat kunna använda HTC Vive och Oculus Rift är ett NVIDIA GTX 970 eller kraftfullare serie eller ett AMD R9 290 eller kraftfullare serie – tillsammans med en processor motsvarande Intel i5-4590 eller kraftfullare. Vill ni testa om er dator klarar av VR har spelföretaget Valve utvecklat ett test som kan avgöra det – SteamVR Performance heter det och hittas lättast på tjänsten Steam. I rutorna till höger ger vi exempel på en bra modern dator som är mer än VR-ready samt en kraftfullare variant ämnad höga inställningar.

Till produktkategorin

Rekommenderat Höga inställningar
Intel i5 6500
AMD Ryzen 5 1500X
Intel i7 7700K
AMD R7 1700
Nvidia GTX 1060
AMD RX580
Nvidia GTX 1080
8GB RAM 16GB RAM

HTC Vive

HTC Vive är ett VR-headset för PC och använder sig av separata laserkameror som placeras i rummet för att känna av vart headsetet befinner sig. På headsetet sitter en mängd sensorer som de separata laserkamerorna känner av och anpassar då den vinkeln användaren ser den virtuella miljön utefter att användaren rör huvudet. Detsamma gäller de handkontroller som medföljer systemet. Detta system kan känna av både huvudrörelser, handrörelser med kontroller samt vart i ett virtuellt utrymme man befinner sig samtidigt – och man kan då gå omkring i en virtuell miljö och se sig runt samtidigt som man kan påverka den digitala miljön med handkontrollerna. Detta kallas rums-VR.

HTC Vive har också en kamera på headsets front, HTC Chaperone. Denna används till att hjälpa spelaren lokalisera sig utan att behöva ta av headsetet. Då man inte vill ta av sig headsetet medan man spelar, men inte heller gå in i möbler har Vive inbyggda funktioner som gör att headsetet kan varna när man är på väg att gå in i något – men också att man kan ställa in så att en knapp på kontrollen aktiverar kameran och visar den vanliga världen på skärmarna istället för den digitala – man kan då lokalisera sig som vanligt. Ytterligare en häftig funktion med kameran är att den kan blanda in konturerna av den verkliga världen i den digitala världen man spelar i, som ett ytterligare sätt att lokalisera sig.

Köp HTC Vive

Oculus Rift

Kopplas till PC. Använder IR-tracking, där en separat kamera spårar små IR-dioder som sitter på headsetet och på de nyligen lanserade Touch-kontrollerna. Denna teknik är snarlik HTC Vives laserkameror och ger jämförbar prestanda och spårning. Till skillnad mot Vive använder sig Oculus Rift endast av en kamera för headsetet i sitt grundutförande och erbjuder således inte samma slags stöd för tredimensionella utrymmen just nu. Oculus kommer framöver att även de erbjuda stöd för fler kameror till headsetet, vilket skall ge bättre stöd för tredimensionella utrymmen än vad det gör för tillfället. Just nu har Rift stöd för att stå och röra sig men har stöd för en mindre yta än vad HTC Vive erbjuder.

Den stora fördelen med Oculus är att den har stöd för flera exklusiva speltitlar – samtidigt som den har stöd för de VR-spel man finner på Steam. En ytterligare fördel är att headsetet är lite lättare och luftigare, vilket resulterar i godare ergonomi under längre spelsessioner. Rift kommer dessutom med inbyggda, avtagbara, hörlurar.

Oculus Rift använder inte samma slags kameralösning för lokalisering som HTC Vive utan man ställer in en designerad spelyta och headsetet varnar om man är på väg att lämna.

Köp Oculus Rift

Innan köp

Både Oculus Rift och HTC Vive tjänar på att ha en avsatt yta att spela på. HTC Vive är ett system med ett headset ihop med två laserkameror, medan Oculus Rift använder en kamera till headsetet. Då man med hjälp av kamerorna kan skapa ett tredimensionellt digitalt utrymme som motsvarar samma utrymme i verkligheten krävs det att man förbereder ett lämpligt utrymme fritt från hinder om man vill nyttja funktionen till fullo. Kamerorna på HTC Vive kan täcka upp till 4.6x4.6m och när spelaren då rör sig inom det utrymmet befinner den sig också på motsvarande plats i spelets digitala utrymme. Oculus kan även det skapa ett liknande utrymme, men inte lika stort. Mindre utrymmen går också bra, många spel är anpassade för att kunna spelas på mindre utrymmen, och har man inte något utrymme till övers går det bra att använda headsetet stationärt och förflytta sig med handkontrollen istället. Båda headseten stödjer en mängd spel och upplevelser som inte kräver något utrymme alls, utan som utförs helt sittandes.


PlayStation VR

PlayStation VR är ett VR-headset för spelkonsolerna PlayStation 4 och PlayStation 4 Pro och är för tillfället det enda VR-headsetet för konsoler. Detta system använder sig av ljusdioder, vilka den separata kameran, PlayStation Camera, spårar. Tekniken som används här är annorlunda mot vad PC-varianterna använder – här lyser lampor på headsetet och Move-kontrollerna i en viss färg, som kameran sedan kan separerar från andra ljuskällor och spåra just den specifika färgen. Spårningen med denna teknik är inte fullt lika precis som den hos PC-varianterna, men gör likväl ett väldigt bra jobb. Detta headset kostar långt mindre än PC-varianterna och är en väldigt bra instegsmodell för en fullgod VR-upplevelse. Det den däremot är sämre på är att nyttja större områden och är mer anpassad för att spela ståendes på en mindre yta eller sittandes. Headsetet har också lägre upplösning än de andra, 1920x1080, men använder en OLED-panel som klarar spannet 90-120 Hz.

Den stora fördelen med detta headset kontra PC-giganterna är, utöver dess pris, dess enkelhet och väldigt goda spelutbud. Sony har flera tillverkare som gör spel exklusivt för dem och de erbjuder många VR-spel som endast går att tillgå med Playstation VR.

Köp PlayStation VR

Innan köp

Då Playstation VR inte har stöd för lika stora virtuella utrymmen som Vive behövs inte heller lika stort utrymme. Det som däremot kan påverka spelupplevelsen, och framför allt hur väl kameran kan läsa av rörelser, är hur mycket ljus det finns i rummet. Det gör inget att ha ett ljust rum, men om man har ett fönster rakt mot kameran kan den bli ”bländad” när det lyser stark sol.

Viktigt att veta är att Playstation VR inte fungerar utan Playstation Camera, men skeppas utan kameran. Detta är på grund av att kameran funnits sedan innan VR-headsetet och för att undvika att tvinga fram köp av både headset och kamera har de separerarat de två produkterna. Har du inte en kamera behöver du alltså köpa en separat.


Mobil-headsets

De enklaste formerna av VR-headsets kommer som tillbehör till mobiltelefoner. Dessa är allt från enkla konstruktioner i pappkartonger till mer avancerade konstruktioner skapta för specifika mobiler. Det gemensamma med dessa är att de nyttjar de inbygga gyro-sensorerna i mobiltelefoner, de som känner av åt vilket håll telefonen lutar. I praktiken delas mobiltelefonens skärm upp i två delar och linserna i headsetet skapar den tidigare nämnda stereoskopiska 3D-upplevelsen samtidigt som telefonen känner av åt vilket håll du lutar huvudet och anpassar då vad skärmen skall visa.

VR för mobiltelefoner kommer med flera hårdvarubaserade begränsningar i jämförelse med de mer fullfjädrade VR-lösningarna som finns till PC och PlayStation 4.

Dessa headset har olika hårvarukrav – de enklaste kräver en modern smartphone med iOS eller Andriod, medan andra är specifikt skapta för specifika modeller. Kolla vilka headsets som passar din mobil innan köp.


Ljud

Vi rekommenderar att förstärka din VR-upplevelse genom att komplettera med ett kompetent gamingheadset, för riktigt inlevelsefullt och välljudande surroundljud.

Läs mer om gamingheadsets