G-Sync

G-SYNC

2013 introducerade grafikkortstillverkaren Nvidia G-Sync, en teknik för stabilare bilduppdatering i datorskärmar. G-Sync är en form av adaptiv synkronisering, vilket innebär att skärmen anpassar bilduppdateringsfrekvensen till antalet bilder per sekund som grafikkortet genererar – även känt som fps. Belastningen på grafikkortet varierar under spelandet beroende på hur krävande den nuvarande scenen är att rita upp. Används då inte adaptiv synkronisering kommer fps att skifta en hel del, vilket ger ett ryckigt intryck.

Vertical sync, även känd som v-sync, har tidigare varit lösningen här. Funktionen låser spelets fps till en viss nivå och förhindrar det från att nå högre än så. Detta ger stabilitet i bilden, med nackdelen att när fps dippar under gränsen så hoppar bilduppdateringen ner till nästa nivå av v-sync. Ofta handlar det om att gå från 60 fps till 30 fps, vilket både genererar ett ordentligt hack i bilden när övergången sker och en märkbar skillnad i flyt.

Adaptiv synkronisering eliminerar det här problemet i och med samarbetet mellan grafikkortet och skärmen. Synkroniseringen sker per fps och därför blir skiftningarna mjuka istället för hastiga som med v-sync.

G-Sync är Nvidias egna lösning på det här området. Det är en hårdvarulösning som byggs in direkt i skärmen och skräddarsys för varje modell. Nvidia har hårda krav för att en skärm ska certifieras med epiteten G-Sync och genomför därför hundratals tester för att säkerställa kvalitén. På så vis kan du alltid vara säker på att en skärm med G-Sync kommer leverera stabil bilduppdatering utan tearing och hack.