Inet Datorskola - Streaming

Till Inet GamingSe alla datorskolor


Hårdvara

Då fler och fler intresserar sig för vad andra gamers har för sig har streamingtjänster blivit oerhört populära. Vi kommer i denna guide gå igenom vad ni behöver känna till hårdvarumässigt för att själva komma igång med streaming.

Då streaming innebär att datorn får fler arbetsuppgifter än att bara spela innebär det också högre belastning. Beroende på vilka sorters spel man spelar och i hur hög upplösning man vill dela med sig av sina spelsessioner krävs det olika kraftfulla datorer. Som en grundläggande tumregel är det som krävs för en bra streamingdator framförallt en bra processor, en AMD Ryzen 5 1600 eller bättre alternativt Intel Core i7 7800X eller bättre , men också ett modernt och kraftfullt grafikkort om man kör krävande spel - så AMD RX580 eller Nvidia GTX 1060 och kraftfullare. Rikligt med arbetsminne och snabba SSD-hårddiskar hjälper också, men har inte fullt lika stor betydelse – vilket vi går in på senare.

Att dela med sig av bild och ljud från sin egen spelsession är enklare en någonsin, men det är en väldigt stor mängd information som skall levereras ut på internet från din dator, och för att ge tittarna en klanderfri upplevelse krävs det att informationen komprimeras innan den skickas ut på internet, vilket kallas encoding.


Encoding

Encoding innebär att alla data från din spelvideo komprimeras och översätts för att göra filerna mindre, vilket alltså är en nödvändighet för att kunna streama det i acceptabel hastighet. Encoders använder avancerade algoritmer för att utföra denna komprimering och då blir också kravet på hårdvaran stor. Målet med encoding är att skapa en så liten fil som möjligt från ursprungsfilen utan att offra dess kvalitet.

Encoding görs antingen genom hårdvara eller mjukvara, och de har båda olika för och nackdelar.


Mjukvaru-encoding är när man använder ett särskilt program för att sköta all encoding och dessa program använder sig vanligtvis av processorn. Denna metod ger väldigt högkvalitativa resultat då fokus ligger helt på precision, men kräver också mycket av hårdvaran. Som exempel nyttjar en mjukvaru-encoder en hel 3.0Ghz kärna för att encoda 1080p-material i 60 bilder per sekund, vilket i en i5 eller i7 motsvarar nästan en fjärdedel av processorkraften. Därför rekommenderar vi att använda mångkärniga och kraftfulla processorer för denna metod, då man då kan allokera en del av processorns prestanda till encoding utan att ta ifrån spelprestandan. Därför rekommenderar vi processorer med 6 kärnor eller fler för streaming.

Hårdvaru-encoding innebär att datorns hårdvara har beräkningsenheter specifikt ämnade encoding, vilket kan finnas i både processorer som grafikkort. Denna metod kräver att processorn eller grafikkortet som skall användas för encoding har inbyggt stöd för det och har mjukvaran som möjliggör encodingen. Då beräkningsenheterna ämnade encoding är separerade från övriga komponenten påverkas inte den generella prestandan för datorn av encoding lika mycket som vid mjukvaru-encoding, och är därför att föredra i system där man behöver lägga fokus på att hålla bra flyt i spel och inte har lyxen av att ha för mycket kraft. I ett grafikkort använder encodern vanligtvis mellan 3-8% av kraften. Nackdelen med denna metod är att slutprodukten inte är av samma kaliber som hos den mjukvaru-baserade encodern – dock gör dessa ett väldigt bra jobb och man ser inte nödvändigtvis skillnad i normal streamingkvalitet mellan de två, och nya grafikkort och processorer levereras med än bättre encoders för var generation.

När man bara spelar in video, för senare uppladdning till exempel, kan man däremot vända sig till ren komprimering – ”Lossless”-komprimering innebär att man behåller all data men lagrar den mer effektivt, och får då en lite mindre filstorlek utan offrad kvalitet. Andra kompressionsmetoder lägger ihop eller hoppar över viss data för att skapa ännu mindre filstorlekar, och är något som t.ex. Youtube använder.


Intel QuickSync

QuickSync använder de inbyggda grafikprocessorerna i Intels processorer, och dedikerar då grafikdelen åt encoding. Detta aktiveras vanligtvis i BIOS, och där heter vanligtvis tekniken Intel IGP. Tekniken kräver att man har en monitor inkopplad till det integrerade grafikkortet, antingen fysiskt via moderkortets IO eller virtuellt genom Windows. Om man har två monitorer duplicerar man då dessa, där man har den monitor man spelar på inkopplat och angivet till grafikkortet och monitorn man duplicerar till kopplas till det integrerade grafikkortet.


Nvidia Shadowplay och AMD Relive

Båda dessa tekniker, som följer med i respektive tillverkares mjukvara, gör väldigt snarlika saker – de använder båda dedikerade delar av grafikkorten åt encoding, där man då med liten prestandaförlust gör all encoding nödvändig för kvalitativ videoinspelning och streaming. Nästan alla moderna modeller från respektive tillverkare har stöd för teknikerna, men dubbelkolla inför köp. Mjukvaran som krävs finns att ladda ned på respektive tillverkares hemsida.


Minimum uppladdningshastighet

När du streamar krävs det att din internetuppkoppling är tillräckligt kapabel att skicka ut all data som krävs för att bibehålla kvalitet såväl som flyt. Nedan specificerar vi vilka uppladdningshastigheter som är absoluta minimum för respektive upplösnings, men ha i åtanke att uppkopplingar kan fluktuera och det krävs ofta en viss marginal för att försäkra att flytet bibehålls.

Upplösning Hastighet
1080p 3.5Mb/s
720p 2.5Mb/s
480p 1.2Mb/s

Capture Card

Capture Cards är enheter och instickskort som kopplar samman system som vanligtvis inte kan kommunicera och fungerar även som encoder. De används främst för att streama från konsoler, där man kopplar ihop en dator med en konsol – och låter datorn hantera streamingen istället för konsolen, vilket öppnar upp för högre bandbredd än vad konsolerna kan erbjuda. Samma princip fungerar också mellan två datorer, där man då använder den ena datorn för att spela på och den andra för att encoda och skicka ut streamen. Då hårdvaru-encoding genom processor och grafikkort har en liten påverkan på prestanda är det inte alltid lönt, men det går också att använda ett Capture Card för att hantera encoding i samma dator som man spelar på och streamar ifrån – detta är främst ett alternativ när man inte kan eller vill använda mjukvaru-encoding men samtidigt inte vill nyttja mer av grafikkortets eller processorns kraft än nödvändigt.

Till produktkategorin


Mikrofoner

Stativ-mikrofon

Om du tar din streaming seriöst är en stativ-mikrofon, vilka också är vanliga för podcasts, det givna valet. Dessa mikrofoner har den överlägset bästa ljudupptagning och går att utrusta med riktiga pop-filter. Vill du spela in med någon annan är detta också det givna valet, då du enkelt kan dela mikrofonen med någon annan – upptagningsytan går att styra genom både mjukvara och positionering. En nackdel med dessa är att de kan vara svåra att kontrollera när det kommer till ljudupptagning, då de är skapta för att ge den bästa möjliga återspeglingen av allt relevant ljud som finns i rummet kan de plocka upp ljudet av mekaniska tangentbord om de är väldigt nära dem. Det bästa sättet att helt undvika detta är att placera tangentbord och mikrofon isär – om det inte är möjligt går det att montera mikrofonen på en bordshållsarm, som gör att du fritt kan flytta runt mikrofonen i höjd och sidled, vilket ger en garanterat bra ljudupptagning utan störande ljud från tangentbordet. För att montera på ett separat stativ behövs ett så kallat Shock Mount. Stativ-mikrofonerna är alltså det bästa alternativet, men kostar mer och kräver en viss planering.

Till produktkategorin

Headset-mikrofon

Mikrofonerna du hittar på gamingheadset är generellt av god kvalitet och är ett kostnadseffektivt alternativ – men det innebär inte att de är tillräckligt bra för att producera video eller streama med på en professionell eller semi-professionell nivå. Ljudkvaliteten skiljer givetvis från headset till headset, där det finns de med mikrofoner som är och nosar på ljudkvaliteten du hittar hos stativ-mikrofoner. När du letar efter headsets med bra mikrofoner bör du kolla om de har inbyggd brusreducering och inbyggda pop-filter, vilka hjälper ta bort ljudet av andning och annat som kan störa lyssnaren. Stora nackdelen utöver vad som potentiellt kan vara ljudkvaliteten är faktumet att du behöver ha headsetet på dig för att nyttja mikrofonen, och att det är svårt att co-casta med en headset-mikrofon.

Till produktkategorin

Clip-on

För dig som vill kunna använda dina Hi-Fi-lurar för streaming erbjuder vi så kallade clip-on mikrofoner. Dessa fästes på hörlurskåporna med medföljande tillbehör och ljudkvaliteten hos dessa mikrofoner är i klass med de bästa headset-mikrofonerna. De är med andra ord inte alltid lika bra som stativ-mikrofonerna, men ett smidigt alternativ om du vill använda dina favoritlurar som ett headset.

Till produktkategorin


Webbkameror

När du streamar vill du kanske att dina tittare skall få en glimt av ditt välskapta anlete eller ditt alltid så välstädade rum – då kan det vara lönt att investera i en riktigt bra webbkamera. För dig som inte alltid har det mest välstädade rummet erbjuder vi också en så kallad 3D-kamera, vilken känner av avståndet mellan dig och kameran och kan då skärma av allt bakom dig.

När du streamar video bör du alltid ha i åtanke att det kräver mer av både dator och nätverk att streama i högre kvalitet, men också att inte alla streamingtjänster nyttjar all data du skickar om du skickar högkvalitativ video. Undersök vilken bitrate den streamingtjänst du använder accepterar som mest, och anpassa bitraten du skickar ut vartefter – så slipper du anstränga ditt system mer än nödvändigt.

De vanligaste upplösningarna och uppdateringsfrekvenserna att streama i är:

1080p/30fps

Ger god detaljrikedom med gott flyt, passar utmärkt i spel där högkvalitativ bild är viktigare än snabbhet.

720p/60fps

Ger lägre detaljrikedom men ett oerhört flyt i bilden – passar dig som streamar snabba spel.


Till produktkategorin