Unboxing: Xbox One X
Häng med när vi tar en tjuvkik på monsterkonsolen!
Idag är det blott en vecka kvar tills att Xbox One X har release, och vi ser verkligen fram emot att få se Microsofts nya flaggskepp sätta en ny standard på konsolmarknaden.
Detta är den första konsolen med stöd för äkta 4K-upplösning, Dolby Atmos och HDR10, både för spel och film, men också den första som erbjuder adaptiv synkronisering i en konsol.
Den adaptiva synkroniseringen är i form av AMD FreeSync, vilket återfinns i en stor mängd datorskärmar just nu. Vi vet inte hur utbudet kommer se ut på TV-marknaden, men potentialen för silkeslent gameplay finns nu alltså även på konsol.
Att konsolen klarar av att driva spel i äkta 4K-upplösning har möjliggjorts av nya kraftfulla komponenter, som dessutom kyls med vatten i ett kompakt och tystgående bygge.
Likt föregångaren är One X utrustad med en 8-kärnig AMD-processor, men klockfrekvenserna är nu uppskruvade från 1.75Ghz till 2.3Ghz.
Desto större skillnader syns i grafikkretsen och i minneskretsarna. Den nya grafikkretsen erbjuder hela 6.0 terraflops beräkningskraft, vilket är att jämföra med AMD RX580 och dess 6.17 terraflops. I en konsol utnyttjas denna kraft på ett långt effektivare sätt än i en PC, då hårdvaran optimeras efter förutbestämd mjukvara och upplösning. I en PC behöver optimeringen ta den oändliga mängden variabler valfriheten innebär i beräkning, vilket leder till att resurserna inte alltid kan utnyttjas lika effektivt.
Minneskretsarna i den nya konsolen är av typen GDDR5, istället för föregångarens långsammare DDR3, och har utökats från 8GB till 12GB. Av den totala minnesmängden är 3GB fortsatt dedikerat operativsystemet, vilket innebär att den av spelen tillgängliga andelen minnen växt från 5GB till 9GB i den nya konsolen.
Vi kommer inom kort publicera en uppföljningsvideo där vi går igenom mjukvaran och provar på spelen, så håll utkik!
Vill du beställa eller läsa mer om konsolen hittar du en länk till produktsidan här.