Trygg E-HandelPrisjaktPricerunnerSweClockers
1 st bild och 1 st video.
NVIDIA RTX är här

NVIDIA RTX är här

En ny generation grafikkort

Idag släpps NVIDIA RTX 2080 och 2080 Ti, världens just nu kraftfullaste grafikkort och fanbärarna för den nya generationen Turing. Turing erbjuder inte bara en rejäl prestandaskjuts mot föregångaren Pascal, utan introducerar även två nya spännande tekniker, vilka båda har dedikerad hårdvara på grafikkorten.

Den första och mest omtalade tekniken av de två är Ray Tracing. Ray Tracing är inget nytt fenomen, det är en teknik som använts för att skapa realistisk ljussättning och specialeffekter i filmer under en lång tid. I jämförelse med traditionell rasterisering, vilket används i dagens spel, erbjuder Ray Tracing naturtrogen snarare än artistisk ljussättning, reflektion och skuggsättning.

Det som däremot är nytt är att kunna använda tekniken i realtid, i spel. Turing är den första generationen med inbyggd hårdvara dedikerad för Ray Tracin: RT-kärnor. De nya RT-kärnorna är särskilt anpassade för Ray Tracing-uträkningar och erbjuder sex gånger så hög prestanda som Pascal gör med Ray Tracing.

Ray Tracing finns inte implementerad i något spel ännu, men är på väg till bland annat Shadow of the Tomb Raider, Battlefield V och Metro: Exodus. Implementationen väntas ske efter Microsofts oktober-uppdatering till Windows 10, vilken förmodas innehålla nya DirectX Ray Tracing API.

Den andra stora nyheten är DLSS, en ny typ av kantutjämning som har potentialen att ge en enorm prestandaförbättring gentemot den nuvarande tekniken TAA. Nyckeln till DLSS är de nya Tensor-kärnorna, vilka endast återfinns i RTX-korten.

Det som gör DLSS oerhört intressant är att Tensor-kärnorna lärs upp hur man effektivast använder kantutjämning i spel, var för sig. Med hjälp av vad som kallas Deep Learning, att datorerna lär sig själva hur man med störst effekt utför en arbetsuppgift, blir Tensor-kärnorna specialanpassade för kantutjämning i specifika spel. DLSS är ännu inte implementerat i något spel, men är på väg till ett tjugotal spel just nu, bland annat Shadow of the Tomb Raider och Final Fantasy XV.

Effekten av att använda DLSS i spel är att vi kan få ett enormt prestandahopp. Då Tensor-kärnorna avlastar den primära processorn för rendering och sköter allt kantutjämning helg separat lämnas all kraft som vanligtvis används till TAA åt rendering och rasterisering. Kort och gott får vi fler bilder per sekund i spel som använder DLSS istället för TAA, samtidigt som vi bibehåller högkvalitativ kantutjämning.

Läs mer om RTX-serien och upptäck alla nya modeller på knappen nedan.

Publicerad 2018‑09‑21, redigerad 2024‑11‑04.

Senaste nyheter