Vi använder cookies för statistik, anpassat innehåll och annonser.

Trygg E-HandelPrisjaktPricerunnerSweClockers
1 st bild och 1 st video.

Uppföljaren till Vampire: The Masquerade

En kultklassiker får nytt liv

15 år efter det första Bloodlines släpptes har svenska spelföretaget Paradox Interactive nu dragit skynket av uppföljaren.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 kommer ta det kultklassiska spelet om vampyrer i nutiden till den moderna spelvärlden och bygga vidare på allt som gjorde föregångaren unik.

Bakom projektet står Hardsuit Labs, som tidigare släppt ifrån sig spel som Blacklight: Retribution. Man har också rekryterat en hel del av utvecklarna som var med och skapade det första spelet, bland annat författaren och designern Brian Mitsoda. Tillsammans med Chris Avelone och Kara Ellison bildar han lite av ett dream team för spelberättande, och bara det gör det värt att hålla ögonen på Bloodlines 2.

Vampyrer och politik i Seattle

Skådeplatsen är Seattle, och som nybliven vampyr kommer spelaren röra sig i blodsugarnas djupt politiska värld. The Masquerade i titeln syftar på hur vampyrerna i den här världen håller sig gömda från samhällets vakande öga, vilket manifesteras i spelandet där man måste hålla sig i skinnet för att inte frammana människor som vampyrers vrede.

Spela på flera olika vis

Rent spelmässigt liknar Bloodlines 2 immersiva simulatorer som Deus Ex och Dishonored, vilket är helt i linje med föregångaren - som dock slirade en del när det kom till själva spelmekaniken. Den biten har man fokuserat hårt på att uppdatera. Som vampyr kan man utnyttja sina övernaturliga krafter för att övermanna sina fiender, och beroende på hur man väljer att spela kommer man få tillgång till olika förmågor. Det är nämligen fiendens blod och vad de känner när du intar det som påverkar vad man får ut av sugandet.

Rusa in och använd din snabbhet och styrka för att besegra din måltavla, håll dig gömd och överraska dem i ett bakhåll, eller ryck vapnen från deras händer via telekinesi. Det här är bara ett axplock av vad som är möjligt, och vi har inte på långa vägar sett alla verktyg som spelet kommer erbjuda när det väl släpps i början på nästa år.

Vi ser fram emot att utforska den immersiva världen, röra oss bland de olika vampyrfalangerna och se hur våra val påverkar berättelsen. Få andra spel lyckades lika bra med detta som det första Bloodlines, och vi hoppas att uppföljaren kan mäta sig.

Publicerad 2019‑03‑22, redigerad 2024‑02‑26.

Senaste nyheter