




NVIDIA RTX 4000
Äntligen är den här!
Nvidia har lanserat sin nya arkitektur Ada Lovelace som tillverkas på TSMCs 4nm-nod. En stor skillnad mod tidigare generations 8nm från Samsung. Lovelace bjuder både nya tekniker i form av en ännu mer avancerad upplösningsuppskalning (DLSS), mer effektiv rendering av strålspårning eller Ray Tracing i och med den nya Shader Execution Reordering-funktionen som tillsammans med fler och bättre RT-cores leder till en 25-procentig ökning av framerates (FPS) i spel där RTX är på.
Och det är inte bara fler RT-cores som vi får med RTX 4000, det är en betydlig ökning av både CUDA-kärnor, Tensor-kärnor, Shaders och OFA-enheter. Denna ökning av ren hårdvara på grafikkretsen leder ju onekligen till en prestandabump som enligt Nvidia kan översättas till en 2-4x prestandaförbättring jämfört med förra generationen Ampere.
De första två grafikkorten som släpps i GeForce RTX 4000-serien är RTX 4090 och RTX 4080. Flaggskeppsmodeller som ska prestera riktigt bra även om de även har en ganska hög strömförbrukning (TDP). RTX 4080 släpps dock i två versioner, antingen med 16GB eller 12GB VRAM. Men det är inte bara videominnet som skiljer sig åt vilket kan göra det lite svårt att navigera bland grafikkort i denna generation.
I vår video går vi igenom allt som är nytt med Ada Lovelace och RTX 4000. Vi förklarar även vad som skiljer de båda RTX 4080-korten åt och vad som skiljer 3000 och 4000-serien åt när det kommer till Ray Tracing och DLSS. Dessutom går vi igenom vad som gäller för releasen av dessa grafikkort, vi delar med oss av datum, priser och var du hittar all information.
Här hittar du alla grafikkort och du kommer även kunna hitta all information om releasen av Nvidia RTX 4000-serien på denna sidan: