Vi använder cookies för statistik, anpassat innehåll och annonser.

Trygg E-HandelPrisjaktPricerunnerSweClockers
Reflex 2

Så funkar NVIDIA Reflex 2 med Frame Warp

I och med lanseringen av grafikkortsarkitekturen Blackwell, RTX 50-serien, visade NVIDIA upp Reflex 2 med den nya funktionen Frame Warp – som ska sänka svarstiden ytterligare genom att förändra hur grafikkortet renderar bilder i förhållande till processorn. Målet med detta är att du som spelare alltid ska se mer aktuella bilder i förhållande till det du utfört i spelet – för bästa möjlighet att hinna reagera först.

NVIDIA Reflex

Vad är NVIDIA Reflex?

NVIDIA Reflex är en funktion som optimerar samarbetet mellan processorn och grafikkortet för att sänka svarstiden i spel. Det har varit med oss ett bra tag nu och får ses som ett måste för den som spelar snabba och tävlingsinriktade spel på ett GeForce-grafikkortet.

Vid en normal rendering i ett spel sker saker i ordning. Om du exempelvis drar muspekaren åt höger kommer processorn registrera det som en kamerarörelse, göra sina uträkningar och sedan skicka den informationen vidare till grafikkortet.

Grafikkortet renderar sedan en bild och skickar vidare den till skärmen – som i sin tur visar resultatet av att du dragit musen åt höger. Medan den bilden renderas av grafikkortet kommer processorn fortsätta registrera dina musrörelser och sätta din nästa rörelse i kö till grafikkortet.

Denna kö är det som resulterar i svarstid när du spelar, att det du gör inte händer ögonblickligen. Det avhjälps rejält av att ha hög FPS, en snabb skärm med hög HZ och låg latens, och att aktivera vanliga Reflex – som då optimerar denna kö. Men för att svarstiden ännu lägre behöver man fuska lite och gå före i kön.

Frame Warp

Vad som är bättre med Reflex 2

Med Reflex 2 och Frame Warp påbörjas renderingen av bilden samtidigt som processorn börjar motta information om hur du rört musen och färdigställs precis när rörelsen har registrerats – så att det du ser i bild är mer representativt av hur du faktiskt rört musen i spelet.

Funktionen gör detta genom att helt enkelt ta informationen som processorn får av musen, istället för att invänta uppdateringen från processorn.

Den informationen är egentligen bara en kameraposition och inte en ”hel beställning” av en bild, så om grafikkortet hade renderat en bild endast baserat på kamerapositionen hade den bilden sett brusten och inkomplett ut.

inpainting

För att få detta att funka har NVIDIA därför introducerat en algoritm som gör något som kallas Inpainting.

Det som sker med Inpainting är att grafikkortet då räknar ut hur pixlarna behöver skiftas för att bilden ska motsvara det allra senaste som hänt i spelet, och hur det behöver fyllas i för att bilden ska se hel och korrekt ut. Med Reflex 2 och Frame Warp gör de just detta, löpande i realtid.

Enligt NVIDIA halverar vanliga Reflex svarstiden i jämförelse med att spela helt utan, och Reflex 2 ska halvera den svarstiden ytterligare en gång – för totalt 75% reducerad svarstid. Hade du fått 80 ms helt utan Reflex, ska du nu kunna få ner till 20 ms med Reflex 2 och Frame Warp.

Funktionen är vid lanseringen av RTX 50-serien (från 30 januari 2025) på väg till spelen The Finals och Valorant, med fler på gång. Funktionen lanseras först till RTX 50-serien, men kommer därefter till alla RTX-grafikkort – oavsett generation.

Förutom Reflex 2 med Frame Warp medbringar RTX 50-serien även stora förbättringar till ray tracing, uppskalning och bildinterpolering. Det kan du läsa mer om i vår guide för DLSS 4.

Publicerad 2025‑01‑10 av Johan Backelin.

Senaste guider