
Är DLSS bra i e-sport och multiplayer?
Det korta svaret är att DLSS Super Resolution ihop med NVIDIA Reflex är det bästa sättet att nå riktigt hög FPS och låg latens i e-sport och snabba multiplayer-spel.
I snabba och tävlingsinriktade spel är låg latens det absolut viktigaste att kika på om du vill ha bästa möjliga förutsättningar till snabb reaktionsförmåga. Latens är direkt kopplat till hur hög FPS du har, alltså hur många bilder per sekund ditt grafikkort renderar. Ju högre FPS, desto lägre latens. Skillnaden i latens blir dock mindre per steg ju högre FPS du är uppe i, så det allra viktigaste för att undvika hög latens är alltid att undvika låg FPS.
FPS | MS |
---|---|
30 | 33 |
60 | 16 |
120 | 8 |
240 | 4 |
480 | 2 |
Undantaget från detta är dock Frame Generation, som istället för att öka antalet renderade bildrutor fyller i luckor mellan bildrutor med hjälp av AI – på en liten bekostnad av antalet vanliga bildrutor som grafikkortet kan rendera, vilket vi går in på mer i vår guide om DLSS i single-player. Så trots att du kan få långt högre FPS med denna funktion så ökar den faktiskt latensen något, och därför rekommenderar vi att lämna Frame Generation av i tävlingsinriktade multiplayer-spel. NVIDIA har dock funktioner som kan sänka din latens markant och som vi varmt kan rekommendera att använda även i tävlingsinriktade spel.

NVIDIA Reflex
Använd alltid
Reflex är inte en del av DLSS, men vi vill ändå nämna funktionen då den ihop med DLSS Super Resolution kan sänka den totala systemlatensen markant. Med Reflex optimeras kommunikationen mellan grafikkort och övriga datorn för att sänka svarstiden med ungefär hälften. Vi rekommenderar alltid att använda det i spel som har stöd, särskilt i snabba och tävlingsinriktade spel.
I samband med DLSS 4 har NVIDIA även introducerat funktionen Reflex 2 Frame Warp, som genom att låta grafikkortet läsa av musrörelsen direkt ska kunna halvera svarstiden ytterligare en gång – för totalt 75% lägre latens än utan Reflex. Läs gärna mer i vår snabbguide om Reflex 2 med Frame Warp via knappen. Hos NVIDIA kan du även se en lista med alla spel som har Reflex, de med "Reflex Low Latency" är de som har den optimerade renderingskön du ser i bilden.

DLSS Super Resolution
Använd för lägre latens och högre prestanda där det funkar bra, särskilt om du inte maxar skärmens Hz
För ett modernt grafikkort är det relativt enkelt att nå hög FPS i e-sportspel, men det finns undantag – och det finns framförallt väldigt snabba skärmar nu. Då kan uppskalningstekniken Super Resolution komma till undsättning.
Har du exempelvis en skärm med 480 Hz vill du att ditt grafikkort ska kunna nå 480 FPS för att få ut maximalt flyt, och ofta gärna högre FPS än så för att få lägsta möjliga latens. Ibland kan det vara svårt att nå dit även om man sänker grafikinställningarna, och då kan du få mer faktisk prestanda och lägre svarstider med DLSS Super Resolution.
Det Super Resolution gör är nämligen att sänka upplösningen som grafikkortet faktiskt räknar på, och använder AI för att förstora bilden till den upplösningen du har på skärmen. Om du exempelvis har en skärm med upplösningen 1440p (cirka 3.7 miljoner pixlar), så kan grafikkortet räkna på 1080p (cirka 2.1 miljoner pixlar) istället – och låta AI:n sköta resten. Då kan du få samma FPS som om du istället spelat i 1080p, och samtidigt få lägre latens, men se en full 1440p-bild.
I spelmenyerna brukar Super Resolution heta DLSS Quality, DLSS Balanced och DLSS Performance, som avser hur låg upplösning du vill att grafikkortet ska räkna på. Med DLSS Quality ligger fokus på bra bildkvalitet, och då får du en mindre prestandaförbättring, medan DLSS Performance ger större prestandaförbättringar.
Med DLSS 4 görs detta på ett väldigt effektivt sätt och i spel som har stöd för den nya Transformer-modellen, som vi går igenom i vår guide om DLSS 4, kan det vara väldigt svårt att se skillnad på en uppskalad bild och en bild som är renderar i full upplösning. Tidiga tester har dessutom visat att DLSS Performance-läget med den nya modellen kan se lika bra eller bättre ut än förra modellens DLSS Quality-läge, vilket är väldigt imponerande.
Sammantaget är Super Resolution med DLSS 4 alltså en oerhört intressant funktion som kan förbättra spelprestandan och sänka latensen på ett betydande sätt, genom att ge dig mer faktisk prestanda. Får du inte tillräckligt hög FPS på vanlig väg kan vi därför rekommendera att prova det även i snabba och tävlingsinriktade spel – särskilt om spelet har den nya Transformer-modellen.
Gällande andra funktioner i DLSS hade vi inte rekommenderat att använda dem om du är ute efter bästa möjliga prestanda. Ray Reconstruction och DLAA kan förbättra bildkvalitet på bekostnad av prestanda och Frame Generation kan ge bättre flytet i bilden, men inte mer faktisk prestanda.
Exempel på multiplayer-spel | Reflex | DLSS Super Resolution |
---|---|---|
Overwatch 2 | Ja | Ja, Transformer |
Escape from Tarkov | Ja | Ja, Transformer |
Final Fantasy XIV | Nej | Ja, Transformer |
Battlefield 2042 | Ja | Ja, Transformer |
Path of Exile 2 | Ja | Ja, Transformer |
Lär dig mer
Om du vill lära dig mer om teknikerna du får när du köper ett GeForce RTX-grafikkort och läsa mer om de senaste modellerna hittar du alltid allt samlat på NVIDIA Gaming Store på inet.se. Den hittar du via knappen här nedanför.