
Lär dig mer om NVIDIA DLSS
I de här guiderna går vi igenom hur du med ett GeForce RTX-grafikkort ska använda AI-sviten NVIDIA DLSS för olika typer av spel och scenarion, då olika funktioner i DLSS passar olika spel bättre än andra. Det finns mycket att prata om med DLSS, så vi har en del för hur man ska använda DLSS i multiplayer och en för hur man ska använda DLSS i single-player.
För att få en bättre helhetsbild rekommenderar vi att först läsa vår guide om DLSS 4, men i kort är DLSS en uppsättning funktioner som du med ett GeForce RTX-grafikkort får tillgång till. Med DLSS 4 har adderat funktionen Multi Frame Generation och förbättrat alla övriga funktioner, även för dig med äldre RTX-grafikkort. Exakt vilka funktioner du får beror dock på vilken RTX-generation du har. Här är en snabb summering av funktionerna som nya DLSS 4 innehåller:
Funktion | Vad den gör | Vilka grafikkort som har stöd |
---|---|---|
Super Resolution | Skalar upp bilden, för bättre prestanda | Alla RTX-grafikkort |
Ray Reconstruction | Förbättrar kvalitén på ray tracing | Alla RTX-grafikkort |
DLAA | Förbättrar kantutjämning | Alla RTX-grafikkort |
Frame Generation | Förbättrar flyt med AI-baserad bildinterpolering | RTX 40- och 50-serien |
Multi Frame Generation | Ännu bättre flyt med mer AI-baserad bildinterpolering | RTX 50-serien |
Varför det är viktigt att välja rätt DLSS-funktion
I och med att DLSS är en svit med funktioner som gör väldigt skilda saker går det inte bara att säga när man ska eller inte ska använda DLSS i olika spel. Det finns nästan alltid en anledning att använda någon del av DLSS oavsett typ av spel, men också anledningar att undvika vissa funktioner i vissa typer av spel.
Exempelvis är kantutjämning med DLAA något som förbättrar bildkvalitén men som sänker din FPS, så om du inte redan har hög FPS vill du undvika den funktionen, och i tävlingsinriktade spel vill du oftast undvika funktioner som Frame Generation, då den funktionen förbättrar flytet men försämrar latensen något. Här är en snabb, men trubbig summering av när vad passar vad, där vi även inkluderar funktionen Reflex för att belysa att man även bör använda den.
Typ av spel | Reflex | Super Resolution | Ray Reconstruction | Frame Gen | DLAA |
---|---|---|---|---|---|
Multiplayer | Ja | Ja* | Nej | Nej | Nej |
Single-player | Ja | Ja* | Ja* | Ja/Nej* | Ja/Nej* |
Med * avser vi att det finns tillfällen då funktionerna passar bättre eller sämre och att det inte går att ge ett enkelt svar. Så för att förstå när de olika delarna av DLSS gör sig bäst kommer vi förklara när de olika funktionerna passar bäst och när du vill undvika dem. För att få en bättre bild av när olika funktioner bör användas får du gärna läsa de andra delarna, där vi går igenom vilka funktioner du borde använder för single-player- och multiplayer-spel.

Vilka spel har DLSS 4?
Precis som tidigare är funktionerna i DLSS 4 extrafunktioner som läggs till per spel, så alla spel har inte DLSS per automatik. Det är heller inte säker att spel med DLSS har alla funktioner, eller att det är de nya varianterna med Transformer-modellen.
För att göra det enklare att se vilka spel som har vad så har NVIDIA satt ihop en landningssida där de listar vilka spel som har vilka funktioner. Det är det allra bästa stället att ta reda på vad du kan göra i dina favoritspel. Du hittar den listan via knappen nedan.
Notera att NVIDIA inkluderat extrainformation och märkningar för olika spel. I många fall behöver man använda NVIDIA App för att ställa in så att spelet använder Transformer-modellen istället för CNN-modellen, för när det inte går att välja direkt i spelets inställningar.
Detta är enkelt gjort, men det är inte säkert att det framgår tydligt i spelet menyer. Där kan det exempelvis stå Ray Reconstruction, men avse DLSS 3.5 istället för DLSS 4, så kolla alltid på landningssidan och i NVIDIA App för att se vilka inställningar som finns att tillgå.